Támogatóink:

Magyar Pálinka Háza

www.menforcare.hu
Egészségünk megőrzéséről a Százhalom Egészségügyi Központ gondoskodik.

fogtunderek.hu

www.termesz.hu

www.folitext.hu

www.utlenyomat.hu




Társoldalak:

3runners (48)


Happy Bamako Team


Batta 3 Runners NAPTÁR

Január
    2     3      4      5     6      
  7     8      9    10    11   
12    13    14    15    16   
17    18    19    20    21   
22    23    24    25    26   
27    28    29    30    31   
* Az adott napra kattintva az aznapi beszámoló olvasható.

Kapcsolattartó:
Sárosi István
E-mail: info@sipisti.hu
Tel: (30) 949 - 5858



"Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni."
Ayrton, Senna

Az oldal folyamatos feltöltés alatt áll. Kérjük türelmét.

Az oldalt szerkeszti:
Bábikné Gyovai Anita
alias "Flóra"
gyovai.anita@digikabel.hu
Tel: (70) 373-6644

látogató számláló





Hírek, aktualitások
Frissen feltöltve - 2012.02.16. 20:59
Beszámoló...

Február 23-án (csütörtökön) 18-21 óra között fényképekben gazdag élménybeszámolót tartunk az EBATTAMegnézem a videót! Kultur Kocsmában (http://www.e-batta.hu) Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Batta 3Runners csapat

Nézzetek meg egy kis szösszenetet (5:16) az útról a youtube-on!


Magyar Kalandrally Bajnokság - Túrkeve
2011. március 25.

Erről csak annyit tudtam, hogy valami olyasmi, mint a Bamako futam, csak kicsit rövidebb, kicsit sárosabb, kicsit másképpen működik, de van! Korábban Janitól hallottam ódákat zengeni: Margit így dagonyázik, Margit úgy akad fenn a köveken, meg ilyen, meg olyan jó buli. Persze, „Majd Én azt tudom!” – idéztem magam, és ha a szombati évadnyitó túrkevei futamot megelőzi egy péntek esti „Bamako After Party”, akkor nekem is ott a helyem!

Jani Margitot lecserélte egy fiatalabb, tetszetősebb külsejű, belső értékeit látványosabban domborító másikra. Ilyenek vagyunk mi pasik (tisztelet a kivételnek!), keressük az első adandó alkalmat, és a régit lepattintjuk, és nyúlunk a frissebbért! Mielőtt komolyabban elmerülnék a témában, inkább visszakanyarodnék az autóhoz. A sárga-fekete jószág üde színfoltja a látómezőnek, nehéz nem észrevenni. A színkombináció utal az új családtag nevére: DONGÓ. 3 literes turbódízel, automata, emelt futómű, nagy kerék. Gondos, igényes lehetett a korábbi gazdi, de az sajnos a Brit szigetország lakója volt, és ennek megfelelően nem jó helyre került a kormány beépítése, a mi közép-európai közlekedésünkhöz képest. Minden autó belülről úgy épül fel: egyik kézben váltókar, másik kézben indexkapcsoló! Tessék elképzelni, amikor az M0-n közlekedek, és a külső sávban botorkálok a teherautó után, majd a koszos szélvédőt a fénykürttel tisztítanám, előzésnél bekapcsolom az ablaktörlőt, majd otthon visszaülve a saját autóba – némi fáziskésés után – hasonló dolgokat teszek! Érdekes, viszont a buszmegállóban könnyebben lehet ismerkedni!

Jani-Dóri, Laca-Reus párosok alkotják a 3RUNNERS csapatot. Mint 2010-ben, így idén is nekivágnak a Kalandrally Bajnokságnak. A dolog több ok miatt is érdekel, gondoltam utánuk eredek, aztán majd ott iszunk valamit. Külön utakon indulva, de mégis együtt érkeztünk a szállásunkra, aztán felkerestük az utó buli kezdő helyszínét. Ettünk, ittunk, beszélgettünk, aztán csatlakoztam a külső termálvizes medencében lubickoló ismerősökhöz. Ennek több módja lenne, én kihagytam az első hármat, és rögtön a negyedikkel kezdtem: kisebb nekifutás, hason csúszás a medence mellett lévő láböblítő vízbe! Van, akinek kockás a hasa, akkor nekem legyen csíkos! Van, aki két kisebb implantátumot vásárol az önbizalma növelésére, nekem egy nagyobb van kicsit lentebb (saját nevelés), ami az ilyen helyzetekben megvéd. Aztán kisebb problémám akadt a medence korlátjával, ha már nekem nincsenek korlátaim. A siker nem maradt el! Janiék megfutamodtak a szállás irányába pihenni, én meg tovább élveztem a Kalandrally „-1” napját. Ez nagyon tetszik! Szombat. Amíg a többiek a futamon vannak, addig nekem volt időm kinyújtózkodni, körülnézni a területen, kényelmesen megebédelni, internet stb. Délután visszaértek, és faggatás nélkül már mesélik a napi eseményeket, meg nekem is ott kellett volna lennem, de holnap már menjek velük, mert jó nagy sár van. Ja! Dongó úgy nézett ki, mint aki a hátán cipeli a vályogházát.

Vasárnap, első bevetésem. Velem kiegészülve 5 fő a csapat. Hirtelen belecsöppentem egy működő csapatmunkába, és némán kapkodtam a fejem az információk között. Ez nem kirándulás a jó levegőn, ez egy igazi csapatépítő buli, ahol mindenkinek van saját szerepe, és ezeket összeadva kapjuk az eredményt. Nálam az eredmény: adrenalin! Aki érzett valami hasonlót, vagy hallott róla, az tudja, hogy ez egyenes út a függőséghez. Nehéz pontosan leírni a közel 8 óra futam eseményeit, de elég az, hogy csörlőt, rántó kötelet, és gumicsizmát kellett használni az olykor térdig érő sárban. Ez kell, ezt akarom, mikor jöhetek legközelebb?! >>
Képgaléria


Magyar Kalandrally Bajnokság - Kiskunhalas
2011. július 30.

Idő közben Béla vásárolt egy Pajero-t, amolyan második családi autónak, mert valamiben kell a gyerekeknek is játszani, ha már nincs Édua. Ha már van, akkor ezt ki is kell próbálni a megfelelő terepen. Ennél jobban szervezett alkalmat nem is találhattunk volna, beneveztünk a kiskunhalasi Kalandrally hétvégére. A felmatricázott hétköznapi „lakótelep-járó” autónk mosolyt csalt az épített autók közt sétálgató embereken. Szuper, figyelnek ránk! Start előtt lelkesen rohangálnak az emberek, guminyomás ellenőrzés-beállítás, navigáció rögzítés, gyors nassolás, stb. Ezzel szemben mi: teljesen nyugodtan, hiszen a múlt héten már talán megnéztük a guminyomást, navigáció a zsebben, enni meg majd megállunk! Utólag itt az a bizonyos vicc vége jutott az eszembe: „Nem vak ez a ló, hanem bátor!”

Janiék segítettek a navigáció értelmezésében. Volt sok helyes kis kék, meg piros zászló (kb. 80 darab) a laptopjuk kijelzőjén. Az érdekesség kedvéért az én kis autós navigációm kijelzőjén is mind megjelent, csak nem láttam alatta a térképet. Itt már kezdett megmutatkozni a tapasztalatból szerzett technikai előnyük. Elstartoltak a versenyzők, mi maradtunk a sor végén utolsó előttinek. Próbáltuk szemmel követni vajon merre lenne érdemes elindulni, de ahány induló, annyi felé mennek. Start vonal, Géza sok szerencsét kíván (biztos tud valamit), visszaszámlálás, indulás. Megyünk! Első kereszteződés kb. 50 méter, megállunk, navigátor (én) újratervez! Valami hasonló képen telt a napunk. Futam közben összeismerkedtünk az érdi Terepvas csapattal, és onnan kezdve kirándulósra vettük a versenyt. Másnap már rutinosan nem tévedtünk le a térképről, sok feladatot is sikerült begyűjteni, és néhány (nem kevés) feladatot kihagyva idő előtt megjelentünk a célvonalon. Ákos (Sandlander) elmondta, hogy ilyet itt nem szoktak, legközelebb tessék az utolsó pillanatban látványosan csikorgó kerekekkel bejönni! Ja, előbb tessék szólni! Ezen a hétvégén a „LIGHT” kategóriában két induló közül a 2.-ok lettünk (dobogós hely), és megkaptuk a jól megérdemelt első 15 pontunkat! Kissé fáradtan, de az élményektől felbuzdulva elindultunk haza. A Bélát is magába szippantotta a Kalandrally hatás... >>
Képgaléria


Magyar Kalandrally Bajnokság - Újkér
2011. október 8-9.

Az első nehezen megszerzett 15 pont után gyors helyzetelemzést tartottam. Kalkuláltam, latolgattam az esélyeket, és arra a megállapításra jutottam, hogy a „LIGHT” kategória év végi első hely már elúszott, de a másodikra még jók lehetünk, csak meg kell jelenni a következő futamon. OK! Nekem jó a hétvége, szabad leszek (már hogy lennék szabad, amikor a rabja lettem?!), de a Béla nem tud jönni. Autó van, én vagyok, a többit oldjam meg, felnőtt módjára! A felvezetés kicsit hosszú lenne, de a vége az lett, hogy női társat találtam kiránduláshoz. Kirándulni szeret, akkor: „gumicsizmát hozzál magaddal!” indult a felkészítés.

Legalább akkora izgalommal vártam a hétvégét, mint gyerekkoromban a Balatont. Jó társaság az autóban, jó társaság a mezőnyben. A 3Runners csapat (Jani-Dóri, Laca-Reus) alapból megjelent, de jött még Ákos-Norbi, a Terepvas csapat (Csaba-Ivett), és újoncként a Gumisember, akivel már telefonon nem keveset beszélgettem, mert a világhálón látták Éduát, és ők is L300-al indulnának Bamako felé.

A reggeli eligazításnál már nekem is kezdett kicsit gumicsizmás hangulatom lenni, és Éva is sejtette, hogy ez nem olyan egyszerű hétvégi virág szimatolgatós kirándulás lesz. Tervem egyszerű volt: Éva nem vezet, nem navigál, marad nekem minden, akkor kirándulunk öregesen, aztán majd kapunk valamennyi pontot a célban. Utolsó előttinek gurulunk a Start vonalhoz. Még egy perc az indulásig, megcsörren a telefonom. Mögöttem a Terepvas Csaba kérdezi, hogy merre megyünk? Mit tudom én, gondoltam te tudod! Az induláskori szokásos lámpalázamat higgadtsággal álcázom. Géza, a startbíró jót mosolyog, majd visszaszámol, és útnak enged. A mi kategóriánkban az a jó, hogy nem kell rohanni, lehet kényelmesen más csapattal biztonságban autózni, de mégis bizonyos feladatokat másképpen értelmezünk, és így más lesz a hétvégi pontszám. Betanuló navigátorommal nem keveset veszekedtem a GPS használat közben, de hát két csökönyös ember egy fedél alatt… Idő közben a betanuló navigátor előlépett főnavigátorrá, és vérszemet kapva magába szippantotta Évát is a Kalandrally örvénye: miért nem mész gyorsabban, miért nem gyűjtünk több feladatot, miért nem megyünk előre! Lassan, de beindult az adrenalin. Dagasztottunk sarat, átkeltünk korhadt fahídon, célba horgásztunk, stb. Az esti vacsora után irány a szállás, majd Janinak bemutattam a Szicsek pálinkafőzde néhány termékét, mely a bélflóránk helyes működését fogja garantálni a következő Bamako futamon. (Afrika csodálatos! Ott mindenkinek saját érdeke, hogy reggel egy jó adag pálinkát igyon!) Gyors alvás, ébredés, összepakolás, és irány a vasárnapi rajt! A környék már ismerős, mert majdnem visszafelé járjuk be a területet, mint szombaton, csak más feladatokat kell megkeresni. A hazafelé vezető úton, Éván előjött a fáradtság, amit az én piszkálásommal próbált levezetni. A hétvégét összegezve, ismét egy jó tartalmas buli volt! Készülünk Torockóra! >>
Képgaléria


Fúzió...
2011. október 28.

Nincs csapat 2012 Bamako futamra. Én lelkesen, de egyedül, Béla bizonytalan, mert a Dórija mégse akar indulni, Jani azt se tudja, hogy mennyire bizonytalan. Összetelefonáltam az érintett férfi embereket, leültünk a Bélánál beszélgetni, és addig fel nem álltunk, míg meg nem alakítottuk a két tapasztalt csapat fúzióját: BATTA-3RUNNERS néven. Uccu neki!...



Magyar Kalandrally Bajnokság - Torockó (Erdély)
2011. november 11-13.

Korábbi elmondások alapján az erdélyi verseny nem gyerekjáték. Ennek megfelelően az utcai gumikat lecseréltük MUD-TERRAN terep gumikra, amivel megnőnek az esélyek a változatos terepen. További bővítésünk a tájékozódási eszközök megkétszerezése, ami egy autós navigációt és egy laptop navigációt jelent. Béla említette, hogy betársulna hozzánk Tamás barátja a hátsó ülésre, és egy karton sörre vigyázna menet közben, nehogy baja legyen. Szeretem az ilyen turista hozzáállást, ebből tudunk csapatot építeni!

Péntek délelőtt átnéztem az autót kívül-belül, aztán Béla megérkezett délelőttös műszakból, és Tamás jelenlétével összeállt az új csapat. Ülőhelyek gyors kiosztása: Béla és én navigáció, tehát Tamás vezet, én hátra, Béla jobb elöl, Tamás terve borul, én örül, Béla örül! GPS szerint haladunk az M3-on, majd egészségügyi szünetre beugrunk a benzinkútra. Kávézás közben Szem megcsillan az italhűtőben egy „AKCIÓ” feliraton. Ilyenkor, mint minden rendes nőnek, mi is a költekezés áldozati lettünk, így Tamás vett egy karton (4 üveg) Heinekent és választhattam mellé pólót. Nekem van pólóm, nekik nincs, tehát plusz két karton két pólóval egyenlő egy csapat mezzel! Én áldozatnak éreztem magam hátul három karton sörrel, és minden voltam, csak rendes ember nem (a Tamás szerint). Bélával vidáman a szomjunkat oltjuk, míg Tamás nagyokat nyel arra emlékezve, hogy milyen érzés lehet sört inni. Kis idő múlva erősen sötétedik, az út minősége egyre jobban romlik, a hátralévő út csökken, csak a várható utazási idő állandó. Ezekből a tényekből egyedül sikerült kikövetkeztetnem a tényt, szerintem lenne gyorsabb út is! Nem baj, mi így szoktunk bemelegíteni a verseny előtt! A közel 600 km-es utat sikerült 9 óra alatt megtenni, és éjfél után fél órával beestünk Torockó központjába. Géza a szervező, és a helyi kapcsolat fokozottan vidám hangulatban elkísértek a szállásunkra, ahol a házi gyümölcsfőzetből kellett kóstolni. A szobánk tiszta, benne hangulatos fatüzelésű kályhával. Tamás próbálja behozni az elmaradt folyadék mennyiséget, de bennünk már nem talált partnerre, így ő is alszik vagy 6 órát reggelig.

Reggel arra ébredünk, hogy elromolhatott a kályha termosztátja, vagy csak spontán valaki nem rakott hajnalban a tűzre, és kialudt. A szobaajtót kinyitva egy hatalmas cukorsüveg formájú hegy hatalmasodott az ég felé. Ezt valaki az este folyamán tehette ide, vagy mi a vidám hangulatunkban nem vettük észre. Kicsit furcsa érzés volt a mi kis kétdimenziós anyaföldünkről átruccani a három dimenzióba. A reggeli helyszínén találkozunk a 3Runners csapat (Jani-Dóri, Laca-Reus) tagjaival, és más régebbi ismerősökkel. Janiék most nem a Dongóval jöttek, hanem a Laca Toyotájával. Dongó már pihen a nagy út előtt. Reggeli után gyors eligazítás a napi feladatokkal kapcsolatban: Ami csúszik, az nagyon csúszik, ami süllyed, azt mire észreveszed, már rég elsüllyedtél, ami nyomon már átmentek, az nem biztos, hogy még egyszer járható, stb. Sok, számunkra hasznos információ hangzott el, de mi megint a rutin oldalról közelítettük meg a versenyt. Nem hoztunk csörlőt, ami elromlik, nincs saját rántó kötelünk, vagyis a kockázati tényezőket a minimumra csökkentettük.

Itinerünk alapján nekem megint sok kis zászló van a GPS kijelzőjén, de a Béla laptopján már jóval szellősebb a helyzet. Mások által bevált gyakorlat, hogy a nagyon átfogó tervezés, míg a kicsin pontos célra tartás van. Csapaton belül felosztottuk a feladatokat, szerintem megint Tamás vezet! Sok fajta-féle huncut feladat volt. Sok olyan magánbirtokot kellett megközelíteni, ahol a helyiekkel egyáltalán nem tudunk kommunikálni, de muszáj. Tiszta Bamako filling! Volt egy helyi anyóka (ránézésre több emberöltőt átélt), akinél az udvaron lévő jószágokat kellett megszámolni. Hát kérem szépen, itt több Noé bárkányi jószág volt bezsúfolva szana-szerte-széjjel. Én számoltam a legtöbbet (36), de valaki csak 6 db-t! A helyes választ később tudtuk meg: 33. Torockót elhagyva egyre magasabb helyekre kaptattunk fel. Érdekes érzés, amikor érezni a táj zamatát, ahogy a szememmel nézem. (Vagy csak a kezdődő allergia tünetei jönnek elő!) Békésen haladunk feladatról feladatra, egyszer csak Lacáék állnak előttünk felniről lefordult gumival. Pont ráérek, gondoltam segítek. Autó megemel, gumiba gyúlékony anyag be, begyújt, berobban, guminyomás állítás, aztán megyünk. Ja! Filmekben ez jól megy itt nem! Közben jöttek más versenyzők is, de nem tudnak tovább menni, mert szűk az út. A második verziót megközelítve, kerék le, pótkerék fel. Akkor láttam, hogy a gumi belső felén két, ökölnyi lyuk tátongott. Hm, izé, akkor értem! Forgalmi dugó megszüntetve, mindenki mehet a dolgára. A Tordai-hasadékot felülről megkerülve egy Radnóti idézet jutott a fejembe: "Ki géppel száll fölébe, annak térkép e táj". Hátborzongatóan gyönyörű látvány! Időnk fogytán, siettünk vissza a célba. Ennyire pontosan és látványosan nem értünk még célba. Szombaton másodikak lettünk kategóriánk hét autójából. Össze kéne szedni magunkat! Este rögtönzött zenés-táncos-italozgatós bulin megbeszéltük a nap eseményeit. Elalvás előtt a kályhát megpakoltuk!

Vasárnap reggel az eligazításon elhangzott, hogy mindenki jól gondolja meg, mikor, merre akar menni, mert ha rossz időben érkezik, akkor több kilométert kell visszatolatni a mezőnnyel szemben! Ez tetszik! Reggel tulipán festéssel kezdtem a feladatot, majd megszeppenve vettem észre, hogy valamelyik feladatnál kirántottam a fényképezőt a zsebemből! ÁÁÁÁÁÁÁ! Nem is a gép hiányzott, hanem az előző napi felvételek, amit még nem mentettem el! Annyira elbohóckodtuk a napot, hogy a kiemelten problémás szakaszt már nem tudtuk volna végig járni, így visszaindultunk a kiindulási hely felé. Lacáék nyitott motorháztető alatt gőzölögnek a cél előtt! Már megint mit csináltok, segíthetek? Nem, mert sietünk, majd bent a célban! –hangzott a válasz. Kevésbé látványosan, de mi is beértünk a célba. Ákos, a célbíró már vigyorogva kezében tartotta a gépem. Mint kiderült, az MKKVE csapat egyik szemfüles embere belebotlott, és leadta a célban! Ezúton is köszönöm fiúk! Lacáék Toyotájának az egyik fém fűtéscsöve elkorrodált, amit egy battai versenytárs alkatrész donor Ferozából kiszerelt gumicsővel pótoltam. Köszönöm Csabi, jól működött!

A mai napot a negyedik helyen zártuk, de a hétvégi összesítésben az ELSŐ helyen végeztünk! Mivel ez évzáró futam is egyben, így kiszámolható, hogy év végén MÁSODIK helyen végeztünk a TEREPVAS csapata mögött! Köszönöm Béla, köszönöm Tamás, jó a csapat! A TEREPVAS csapatnak (Csaba-Ivett) gratulálunk! >>
Képgaléria



Szicsek...
2011. november 20.

Nyáron volt szerencsém egy másik szenvedélyem (erről kicsit később) okán látogatást enni a SZICSEK pálinkafőzdében. Ami ott zajlik - azaz a szigorúan ellenőrzött plombák erdejében folyik – családi tradíció, figyelem, szakma, minőség és kulináris élvezetek összessége. Itt nem folyik, hanem ömlik a válogatott alapanyagokból előtörő lehűtött nedű. Kicsit úgy éreztem magam, mint az egyszerű ember az állatkertben a zsiráf előtt: "Márpedig ilyen állat nincs!" De márpedig én itt vagyok, és látom, és folyik! A tradicionális lepárló után, lesétáltunk a pincébe. Ami itt van, az Kánaán! Felsorolni nem tudnám a féleségeket, a mennyiségeket! Az, hogy egy fagyasztó szekrényben úszik a pálinka?! Ennek is megvan a technológiai miértje! Mindegy. Jani vezetett, Béla és én áldozatnak éreztük magunkat, kénytelenek voltunk kóstolni. Szerintem itt néhányan jogosan irigyelnek. Lényeg, a lényeg, e minőségi pálinka fogja egészségesen tartani a bélbolyhainkat az Afrikába vezető úton! Köszönjük!



Fogtündér...
2011. november 24.

Béla és jómagam, valamint a célba érés után az iskola tanulói egészséges fogainak megőrzéséről a FOGTÜNDÉR gondoskodik. Adományként kaptunk rengeteg fogkefét, fogkrémet és szájvizet. Köszönjük!



Dongó...
2011. december 7.

Tavalyi csapatunk - Eljött az idő, kezelésbe vehettem Dongót. Könnyű feladatra számítottam, hiszen Dongó kiváló alap az építéshez, és korábban jó kezekben volt. Aztán elkezdtem a két rendszám között átnézni, és írtam és csak írtam a hibalistát. Sok telefon, érdeklődés, némi költekezés, aztán elindult a rehabilitáció. (fotóalbum hamarosan!)



Készülődés...
2011. december 15.

Tavalyi csapatunk - Béci és Sipi - kiegészülve egy fővel - a 3 Runners csapat frontemberével - Klinovics Jánossal indul a 2012-es Bamako futamon, méghozzá nem akármilyen módon, a verseny kategóriában. Az alattuk guruló autó pedig nem más mint DONGÓ.
Hamarosan még több részletet megosztunk veletek...



Rajtszám...
2011. december 22.

Hosszú várakozás után kiderült a rajtszámunk, vagy mégse? Ugyanis TÚRA (versenybírók szerint KULTÚRA) nevezésünk van, de kacsingatunk a verseny feladatok felé. A nevezések elején a versenyzők vannak, utána jönnek csak a többiek. Mi legyen? Kapunk 62-t és túra, vagy ráfizetünk, aztán verseny, és kisebb rajtszám! Pénz hiányában, marad az első verzió.

Ennek megfelelően a korábbi logót átírtuk BATTA-3RUNNERS névre, mellétettük a varázslatos 62-es számot, és elindult a támogatói pólók gyártása a FOLITEXT-nél. Sanyi és lelkes csapata megint kiváló munkát végzett immáron harmadik éve segítve a futamot.

Közben a rengeteg javítandó dolog közepette, Jani és Kornél meglátogatott engem és Dongót. Természetesen Dongó volt a középpont, mert a három ülőhely megmaradt részét beépítenénk mindenféle rekesznek, és egy vész fekvőhelynek. Gondolkodtunk, méregettünk, Kornél rajzolt, bólogatott. Korábbi munkáját látva, Dongó mester kezébe kerül.



Pálinka...
2011. december 23.

Korábbi híradásainkból már lehetett hallani a kérdést: „Isztok ti rendesen?” Ez egy fontos kelléke az afrikai mindennapok elkezdéséhez, mert aki nem iszik éhgyomorra egy kis tömény italt, az később a fenekén fog pisilni. Volt rá példa, ezért kértem ősszel a SZICSEK pálinkaház támogatását. Ennek gyümölcse most érett be, és a futamon őrzi egészségünket. Köszönjük!



Belső értékek...
2012. január 5.

Kornél vázlata némi faanyag meg szorgos kezek jelenlétében lassan felépül. Amíg a fiúk fúrnak, faragnak, csavaroznak, addig mi a Janival megnézzük az olcsón szerzett sátramat. Tokjából kivettem, és 2 másodperc alatt sátor lett! Igen ám, de ez nem egy hagyományos sátor, hanem csak annak a fele! Nézek értetlenül a tokjába, de nincs ott a maradék másik fele, ez egy napozósátor! Ez ennyit ér, ezért került ennyibe! A sátram hasznosítására több ötlet jött, de én a színére hivatkozva, inkább az itthoni hasznosításra gondoltam. Ezt jól benéztem, sátrat kell venni! Időközben a belső is elkészült, hála a megfelelő szakembereknek!



Hernád...
2012. január 6.



Gumik...
2012. január 9.

Dongó kicsit sántikált a két új terep és a két futózott terep gumi párosítástól, így sürgősen új gumikat kellett keresni. Korábbi támogatói ígérgetések voltak, de érdeklődés hiányában nem jött össze, így kezembe vettem a szervezést. Felhívtam gödöllői GUMISEMBER-t (aki szintén indul a futamon), és a segítségével sikerült gumit intézni Németországból. Gumi nálam, Holéczi műhelynél felszerelve, Dongó kész az úttalan utakra. Sikerült rengeteg olajat kapni, így a délutánom az olajcserében úszott.



Gyógyszertár...
2012. január 10.



Elindult a futam...
2012. január 14.

Nem épp barátságos időjárás mellett, de elindult a futam! Hajrá BATTA 3 RUNNERS! Néhány rajtról készült képet láthatok a képgalériában.
Jani és Dongó az
RTL Klub Híradó-ban.
>> Képgaléria


2012-01-14. Budapest - Verona
Tavaly ilyenkor kicsit elaludtam, most sikerült időben felkelnem. Fel siker! Kisgyereknyi lelkesedéssel összefogtam cuccaim, és Bélával elindultunk Dongóhoz a Felvonulási térre. A téren nyüzsgő, korábbi futamokról ismerős ember ténfereg a matricákkal zsúfolt autók között. Megjelenik Laca, (Sekli) Zoli, és sok szimpatizáns, aki sokat jelent így nekünk indulás előtt. Nehéz lenne felsorolni az ismerős arcokat, de egy furcsa formán megakadt a szemem. A 2010-es futamot egy jól felkészített, társai teljesítményén túltevő MB100 Mercivel teljesítettük. Ez a derék jószág most jó kezekbe kerülve ismét nekifut a 8 ezer km-es távnak. Hát nem is tudom, kicsit vegyesek az érzéseim.

Gyors Start ceremónia, indul a kocsisor a Start tribün felé. A verseny kategóriába átnevezve, mi is az elsők között indulunk. Lassan araszolgatunk, pózolunk a fényképezőgépeknek, fogadjuk a jókívánságokat. Startvonalon áthaladunk, utunkra indulunk. Az első kanyarban Jani egyik embere lóbál egy Dongó színűre festett kannát, ami a 4 darabos kannakészletünk utolsó, hiányzó darabja lenne. Megállni nem tudunk, kanna itt marad. (Majd építünk hozzá egy autót!) Gyors helyezkedés az autóban, hogy vajon mi, hol lehet. Janitól kapok egy gyorstalpaló tanfolyamot a laptopos navigációhoz, ha már van. Első feladat OFF-ROAD pálya Somogybabodon. Hoppá! Korábbi emlékeim szerint itt erre a célra épített könnyű autókkal szoktak szökellni, nem pedig 8 ezer km-re felpakolt 3 tonnás vasakkal. Hat feladatból négyet bevállaltunk, kettőt kihagytunk, nem kell ezt erőltetni. Voltak bátor versenyzők, volt, akinek sikerült mind, de volt, aki leamortizálta az autóját. Mi lehet még később?

Lelkesen haladunk Szlovénia irányába a következő feladathoz. Jó tempót sikerült autózni, de amikor a parkolóba beálltunk, alapjáraton valami írtózatos füst gomolygott ki a kipufogóból. Oppá! Most cseréltem olajat a hét elején, tán nem kéne! Gyors lehetőség latolgatás, szerintem ez az új olaj nem bírja ezt a terhelést, és tönkrement. Nincs más, olajsűrítő adalék, aztán meglátjuk! Mint már ilyenkor szokott, több aggódó csapat megjelenik, és segítséget ajánl! Itt ez így van, és így működik! Egyelőre ura vagyok a helyzetnek, haladunk tovább. Jobban néztük a tükröt, mint az autó elejét, de javulás mutatkozott. Aztán megálltunk a fizető pálya kapuknál, meg tankolni. Hát itt már nem volt annyira kék az ég mögöttünk! Előkerül a Gumisember csapat, és rögtön felajánlja a tartalék 5 liter olaját, de én még mindig állítom, hogy megoldom! Ha már így együtt vagyunk, akkor tartottunk egy gyors CB próbát több-kevesebb sikerrel, mindegy, majd egyszer erre is iszunk! Következő feladat Verona belvárosában szobor megtalálás. Szuper! Menetközben nem, de álló helyzetben, alapjáraton körülöttünk mindenki füstben. Trükk: piros lámpánál autó leállít, zöldnél elindít. Sikert arattunk a helyi emberek között. Még pár kilométer, és itt a napi cél, aztán majd lesz valami. A szálloda legtávolabbi parkolójába siettünk szúnyogirtó készülékünkkel, kipakoltunk, és elfoglaltuk a szobánkat. Némi fertőtlenítő folyadék, és egy gondolatébresztő sör mellett kitaláltam, hogy végül is, nem szoktam, de most is lehet olajat cserélni! Nádoréktól kaptunk egy kidobásra váró vizes kannát, és olajat vettünk az olasz nemzeti olajvállalat kínálatából 104 helyi pénzért. Régi olaj leeresztés közben sok, poharat szorongató embertől kaptam tanácsot a megoldásra, és egy jelölést az OSCAR díjra, ha beérnénk a célba! Ezt szeretem, ez a kihívás. Pillanatok alatt a problémából feladat lett, sikerült gördülékenyen megoldani, majd holnap élesben teszteljük! Pihenni is kell, mert holnap hosszú napunk lesz! >> Képgaléria


Felmerült egy kis probléma...
2012. január 15.

Telefonos bejelentkezés:
Most kaptuk a híreket, hogy Dongó turbója feladta a szolgálatot, Laca igyekszik a segítségükre. Letenyénél felszedi az új alkatrészt és viszi tovább nekik. Genova előtt vannak 40 km-re egy panzióban, most pihennek, mert kb. éjfélre ér oda a cucc, aztán felvátva vezetnek, a kocsiban alszanak, és ahol a leggyorsabb átkompolnak Afrikába. Nem mertek továbbmenni, mert nem akartak nagyobb bajt az autóban, addig is Sipi megpróbálja szétkapni az autót és gyógyítgatni. Az európai szakaszon így a feladatokat kihagyták, majd Afrikában ráerősítenek.



2012.01.15-17 Verona-Rissani
A reggeli eligazításnál kiderült, hogy a Somogybabodon összeszedett feladatokért járó pontokat nem kaptuk meg, mert nem írtam le a papírra, hiába van fénykép az elkészült feladatról. Mínusz 2 pont, nem itt kell megnyerni a futamot. Eligazítás alatt az is kiderült, hogy senkinek nincs technikai problémája (itt a szálloda aulájában!), és nincs személyi sérülés. Ez utóbbinak szívből örülünk, legyen így sokáig, de az előbbi nem teljesen igaz. Több autóról tudok, aki visszafordult, és csak vasárnap délután iramodik a mezőny után. Érdekes hír, hogy a nevezések díja nem változott, de most nincs szerviz támogatói háttér, mindenkinek magának kell megoldani a problémákat! Hmm, ez egy kicsit olyan izé, olyan nem szép dolog!!!

Haladunk! Dongónak jót tett a motorolaj csere, nem füstöl. A versenylap szerint Genova előtt kezdődnek a feladatok, lehet sietni a komp felé. Kevésbé jó hír, hogy haladás közben nem, de megálláskor hasonlóképpen füstölünk, mint tegnap! Hosszú kilométereken keresztül diagnosztizálni próbáltam a hibánkat leszerelt kartercsővel, leszerelt turbó nyomócsővel, és csak egy dolog maradt, tönkrement a turbó tengely tömítése. Több verzió volt. Telefon haza Lacának, és elénk hozza, vagy irány a komp, és az afrikai kontinens legjobb „mechanikerei” meggyógyítják! Bitang nehéz választani két rossz közül a kevésbé rosszat! Szegény Dongó már egyre jobban kifüstöli a lelkét, gyors megoldást kell találni! Autópályáról le a főútvonalra, szállás és szerviz után kell nézni! Gyors telefon haza Lacának, hogy indulhat a Letenyén szerzett turbóért, aztán jöhet utánunk, ha már annyira hiányzunk neki. Mint az egy Uniós országtól elvárható, vasárnap itt is minden rendes műhely bezárva. Találtunk egy nyitott műhelyt, ahol éppen a hétvégi fusit végezték, talán tudnak segíteni nekünk. Közös kommunikáció hiányában felhívtam Zsolt barátomat, hogy legyen segítségünkre. Jól meg is beszéltük a segítség lepasszolást, mert emberünknek már nincs kedve velünk foglalkozni, de tud egy Toyota szervizt innen 1 km távolságra, próbáljuk meg! Dongó hűségesen cipelt leendő rendelője felé, de pont az orrunk előtt lett záróra. Kicsit elkeseredve elindultunk tovább, aztán gyanútlanul elénk ugrott egy motel! Hoppácska! Udvaron lehet szerelni, vész esetén itt a szerviz. Szobánkat elfoglaljuk, rendelünk 3 pizzát, én átöltözök a Janitól kapott feleslegessé váló ruhájába, és irány műteni! Csapattársaimat rögtön átneveztem segédeknek, és irány a bejárat melletti szemetes tároló. Alkatrészek lassacskán gyűlnek a Dongó előtt, alatt és körül! Pizza futár megérkezik, kézmosás, étkezés. Kaja után folytatnám a munkát, nem találom a korábban kiszedett karter csövem! Annak pedig itt kell lennie, nézzünk körül! A takarító néni addig legyeskedett az autó körül, míg kidobta a csövet a kukába! Szerszámok korlátozottan állnak rendelkezésre, így még a másfél méteres HI-JACK emelővel is a turbót feszegettem le a kipufogóról a motor térben. Külön köszönet minden otthoni támogatónak a probléma gyors megoldásához, Lacának és Bencének a turbó miatt, Borsa Mikinek és Szőkének (Dóri) a lehetséges kompok miatt! Lassan itt az alkatrész, a többit majd később, legyetek türelemmel! 110 km-re van az alakatrész! (18:30)
...végül is: kaland van, vagy kaland van?! (by Laca) >>
Képgaléria


A végtelenbe és tovább...
2012. január 16.

Telefonos bejelentkezés (8:00):
Ma reggel sikerült Sipit telefonvégre kapni. Amint azt a fórumon is olvashattátok, rossz turbóval indultak a srácok és a terhelés közben jött ki a hiba, Genova előtt leálltak, ahova Laca érkezett segítségképp, hozott egy új turbót, amit hajnalig szereltek, minimális pihenéssel útnak indultak. Almeirába kellene lejutni a komphoz, az még 1600 km. Kiderült menetközben, hogy a Sete-i komp nem működik, tovább kell menni... Fárdtak, de nyomják, késő délután még bejelentkeznek.

SMS üzenet Sipitől (15:46):
Spanyolország, minden rendben!

2012.01.16.
Tegnap este sikerült beszerelni a turbót, de az első próbakör alkalmával volt egy kis olajszivárgásunk. Én már nem vállaltam a visszabontást, mert néhány órányi fekvés az autó alatt nekem akkor elég volt a nulla fokban. Amíg Laca visszabontotta a hibás tömítő felületet a motor alatt, addig én forró vízzel kiolvasztottam magam. Fél óra alatt kicseréltük a tömítést, és a próbakör is jól sikerült. Hajnali egyre Dongó műszakilag, mi fizikailag voltunk „készek”. Senki sehova, Laca velünk töltötte reggelig az időt.


Irány Afrika!
2012. január 17.

Telefonos bejelentkezés (8:20):
Tegnapi nap a szerelést követően azonnal útnak indultak, szinte 24 órát non-stop vezettek, kb. 2100 km-t, Algericasnál szálltak fel a kompra reggel, ez kb. másfél órás út, lassan kikötnek Tanger mellett. Több csapattal összefutottak a kompon, máshol is szerelnek autót. A mai cél - kb. 6-800 km Rissani, - utolérni a mezőnyt.

Laca képei a szerelésről (12:19):
Nézzétek meg Laca képeit a nagy szerelésről! >>
Képgaléria

A mai útvonal >> Útvonal

SMS üzenet Sipitől (14:51):
Generátor csere Larache-ban. Atlasz hegy lezárva, kerülő úton Rissani!

Fiúk! Nem tudom hol tartotok, de a híretek már több helyre eljutott, részlet a SPORTIME "A válság szele, meg segítőkészség" cikkéből:
"A segítőkészségről: a 3Runners csapat turbó feltöltője meghibásodott még a verseny elején. Akkor úgy tűnt, hogy csak olajprobléma, az olajcsere meg is oldotta egy darabig, de Genova (Olaszország) környékén végképp beadta a kulcsot a kocsi turbója. Viszont a segítőkészség csodákat tett. Találtak pótalkatrészt a nyugati határ mellett, Pestről elindult egy barát BMW-vel, aki a határon átvette a cuccot és tépett ki vele Genovába. Ez 1100 km (csak oda). Közben a csapat műhelyt keresett, hogy a tönkrement alkatrészt kiszereljék, amire az új megérkezik. Drukkolunk nekik, ez volt az első eset, ahol néhány ember saját kényelmét félredobva megmozdult, hogy barátait, társait segítse. Legyen így a verseny végéig!"
Cikk eredeti

SMS üzenet Bécitől (20:34):
Sziasztok! Repülünk Rissani felé. Ha az Atlason a hágók nincsenek lezárva, kb. 5 óra múlva érkezünk. Terjed egy pletyka, hogy nem vagyunk versenyben, EZ NEM VALÓS! Igaz ma generátort is cseréltünk, de lelkesedésünk töretlen.

Találtam egy nagyon jó startfotót a csapatunkról a YAHOO Sports-on:
YAHOO Sportshttp://sports.yahoo.com/top/photo?slug=031e8eca5c0a3d635be7793ffeeed4bb-getty-508164524
Hungarian 'Batta-3 Runners' team leaves the podium with their Toyota 4Runner during the 'Budapest-Bamako' racing , which is a charity rally to help education in some poorest African countries, in Budapest on January 14, 2012. The 'Budapest-Bamako', a minimal assistance, adventure and orientation race from Europe to Africa, is a competition and crazy driving adventure from Budapest, originally to Bamako, but this year's destination is Bissau-Guinea over 9000 kms during the next 16 days.

De ugyanez a panamai "EL Siglo" oldalán spanyolul:
http://www.elsiglo.com/mensual/2012/01/16/contenido/465675.asp

2012.01.17.
Az ébredésünk felért egy tömegszerencsétlenség utáni feleszméléssel. Mindenki úgy nézett, mint ló a melegben! Gyors összekészülés, irány a reggeli. Az éjszakai portásnál három főre fizettünk, de négyen reggeliztünk. Ez egy kisebb nézeteltérést eredményezett, de ezt egy „nem értjük!” szókombinációval elrendeztük. Alkalmi technikai angyalunknak nem győztük megköszönni mérhetetlen segítségét, de miután ekkora előnyt adtunk a többi versenyzőnek, utánuk kellett erednünk.

Köszönjük Laca, jól jött a segítség! (Így is be lehet kerülni a híradásunk sorai közé!)

Egy biztos, mihamarabb át kell jutni Marokkóba, a lehető legkevesebb várakozással! Erre több lehetőség van, menetközben kialakul a legjobb. Olaszországot elhagyva, Franciaországon szinte átrepülve, a spanyolországi Gibraltár félszigeten landoltunk. Utunk során most az automataváltó negyedik és ötödik fokozata kezd rendetlenkedni. Szuper! Mi jöhet még? Háttér csapatunk kibővült Borsa Miki sms üzeneteivel, aki folyamatosan támogatott lelkileg, aktuális komp lehetőségekkel, és az Atlasz hegység havas hágóinak állapotáról a további útvonaltervezéshez! Köszönjük! E csekélynek nem nevezhető 2100 km-es távot 24 óra alatt, Jani és Béla felváltva vezette le, amíg én hátul a felfázásra utaló jeleket vártam.

7:15-re megérkeztünk Algeciras-ba, és még negyed óránk volt a jegyvásárlásra az indulásig, amit a helyi nepperek próbáltak némi pénz fejében meggyorsítani. A kompra utolsóként faroltunk fel, így mi gördülhetünk le elsőnek az afrikai kontinensre. A hajó fedélzetén további két újonc Bamakós csapattal összefutva mesélünk régi történetek. Bő egy órányi lágy hullámzás után Marokkóban vagyunk. A komp gyomrában megközelítjük Dongót, Jani bepattan, indítana, és semmi! A két nagy akkumlátor lemerült. NEEEE! Már megint valami huncut dolog, és csak egy kompnyi ember várja, hogy kiguruljon a hajóból! Miután Dongó automataváltós, se betolni, se kihúzni, csak kitolni lehet! Uccu neki, pont ráérek, Bélával nekitámaszkodunk Dongónak, és toljuk, mint a hólapátot. Ahogy a kontinens betonjára érünk, a bal térdem kifordul. Ez biztos jó nekem, szeretek émelygő gyomorral, nappal csillagokat látni! A marokkói beléptetést végig iskolázzuk, addig újabb válságstábot állítunk fel a keletkezett elektromos probléma megoldására. Az ilyen helyzeteket már olyan lazán kezeljük, mint térdszalagom a rögzítést! Kell egy megfelelő mechaniker, kicseréli, és haladunk tovább. A leégett generátorunk cserje két órán belül megoldódott! Nem hiába, itt nem lehet csalódni a mesteremberekben!

Erőltetett menetünk során mi, és Dongó is csak a kompozás alatt pihent. A közel 14 óra utazás és 900 km alatt az atlasz havas hágóján átvágva még begyűjtöttünk néhány pontot a feleslegessé vált turbó és a generátor mellé! Utolértük a mezőnyt. Most 03:00 van, eligazítás 04:30-kor, megint nem alszunk! Szép volt fiúk, ügyesek vagytok!
>>
Képgaléria



Beértük a futamot...
2012. január 18.

SMS üzenet Janitól (4:04):
"Most értünk be Rissaniba." Ezek szerint nem sok alvással indulnak útnak, hiszen a hivatalos itiner szerint a mai indulás 4:30-kor van, mert elég nehéz nap lesz, a táv 785 km, a cél Tata.

SMS üzenet Sipitől (11:57):
2 órával a start előtt értük utol a mezőnyt. Versenyben Zagora előtt.

SMS üzenet Bécitől (15:53):
Ma hajnal 3-kor megérkeztünk Rissaniba. 1 óra alvás. 4:30-kor eligazítás és rajt. Igyekszünk minél több pontot begyűjteni. Tata felé robogunk.


2012.01.18.
Hát nem is tudom! Vajon milyen érzést lehetne leírni, amikor több napja érdeklődés miatt kimarad az alvás, majd kevésbé tervezett dolgok irányítják az ember szabadidejét. Bő egy órányi alvás után még ki se hűlt az autó, máris mehetünk a napi eligazításra a feladatlapokért. Csillogó szempárok fogadnak, örülnek a jelenünknek, és érdeklődnek a sorsunk felől. A futam egészségügyi biztosítását idén is az üzemi dokim és párja, valamint számos kollégája biztosítja. Bátran igényeltem egy fáslit a kiugrott térdemre, ennél nagyobb beavatkozásra nincs szükség.

Napi futamunkat friss folyós homokkal kezdtük, sikerült beragadni, de még idejében átgondolva a helyzetünket, inkább e néhány feladatot kihagyva, tovább álltunk. Kezdünk ráállni erre a verseny hangulatra, csak ne dolgozna a fáradtság. A mai futam két etapra volt osztva, viszont az elsőt szint időre kell teljesíteni, mert különben kimaradsz a következő pár napon. Ennek megfelelően kikalkuláltuk a lehetőségeinket, és az utolsó pár feladatot átlépve, a biztosra mentünk, így elindultunk visszafelé más úton. Adott időre megjelentünk „Ali Garázs”-ban, ahol megkaptuk a megjelenésünket igazoló pecsétet, aztán irány a második szakasz. Erről csak annyit kell tudni, hogy ezen az útvonalon már jártunk Janival és a „Hápi”-val. Akkor elég kalandosra sikerült a kirándulásunk, és ebből kifolyólag mi ma délután már nem megyünk a kősivatagba viccelődni, mert annak sötétedés után nem szokott jó vége lenn! Inkább felmásztunk Dongóval egy dűne tetejére, és nézegettük a tovatűnő többi versenyzőt a homokos szélben, majd egy-két fénykép után, célba vettük az esti tábort. Megint éjfél körül érkezünk, ilyenkor már nincs szabad szoba a környéken se. Jobb hijján, mi is a szálloda szalonjában aludtunk hálózsákban. Fürdési lehetőséget egy szobával rendelkező szlovák csapattól kaptunk, akiken Veronában mi hasonlóképpen segítettünk. Alvás, mert megint itt a reggel, aztán mehetünk!
>>
Képgaléria



Újra ringben a Batta 3Runners...
2012. január 19.

A mai táv kicsit kevesebb lesz mint a tegnapi (553 km), ami persze nem jelenti azt hogy könnyebb is lesz. A mai cél Tatouine, indulás 7 órakor. Ma lesz aszfalt és földút vegyesen, könnyen célt lehet téveszteni. Este Star Wars Party a Tatouine Bolygón... (tudjátok, anno itt forgattak egy részt a csillagok háborújából...)

Telefonüzenet Bécitől (08:40):
Dóri jelenti: Tegnap éjfél körül értek célba, szállás már nem volt, a szálloda szalonjában aludtak a kanapén, egy ismerősnél azért tudtak zuhanyozni. Kicsit zúzottak, reggel 6-kor keltek, lassan indulnak tovább a mai távnak. Tegnap voltak kősivatagban, de nem minden feladatot vállaltak be, annyi van amennyi a továbbjutáshoz szükséges. Tegnap a csomagtartó nem nyílt, tele lett porral, de megoldották. Ma kisebb a táv, talán időben odaérnek és talán tudnak pihenni is végre.

Telefonos bejelentkezés (20:29):
A fiúk jelentik a vonal túloldaláról, hogy 60-70 km-re vannak a céltól (TamTam), itt alszanak egy szállodában, mert elég a mai papírokat reggel 7-re leadni. Kicsit alvásdeficitbe vannak, amúgy minden OK, jó kedvük van, jól összerázódtak (szó szerint), az autó hibátlanul működik, a négyes fokozat nem igazán működik, de megoldják. A mai nap nagyon sok pontot gyűjtöttek. Lassan felzárkóznak a többiekhez. Ma este kicsit ünnepelnek, fürdés, vacsi, sörözés, pálinka (mióta Afrikában vannak most először nyúltak pálinkához...) Ma este befejezik a beszámolókat és küldik, fényképekkel, stb.


2012.01.19.
Amíg Jani eligazításon van, Béla rendezgeti Dongó belsejét, én meg a homoktól beragadt hátsó ajtózárat javítgatom. Egy órával később minden rendben, mehetünk kergetni az élmezőnyt. Útközben szilárduló friss betont találtunk, amiben muszáj volt emléket hagyni a későbbi futamon résztvevőknek. GPS koordináta elmentve, ha valakit érdekel, megkapja. Örömmel láttam, hogy dongó kezdi meghazuttolni magát, és újból erőre kap, hiba nélkül! Ha menni kell, hát menni kell alapon jó navigálással elkaptuk a verseny ízét, és gyűltek a pontok. Kerestünk sok betűt és számot köveken, híd alatt és egyéb más helyeken. Aki ismer, az szélsőséges embernek ismer. Ilyen is csak velem történhet meg, hogy találunk a sivatagban egy folyót, aminek só van kirakódva a partjára, oda megyek a partjára fotózni, majd jól belesüllyedek. Jani nem engedte, hogy sáros cipővel beszálljak Dongóba! (Több szójátékot találtunk ki erre a helyzetre, volt min röhögni!) A mai napunk nagyon eredményes volt, így megengedtünk annyi lazítást, hogy nem indulunk tovább az esti táborba sátrazni, hanem itt maradtunk Tan-Tan-ban egy szálláson, enni, inni, fertőtleníteni, fürdeni. Holnap annyival hamarabb kelünk, de mégis frissebbek leszünk. Sajnálom a kevés beszámolót, csak verseny közben nincs idő jól beállított képeket készíteni, nincs idő leírni a gondolatokat, és nagyon kevés elküldési lehetőség van az összeállított anyagra. A telefonok térerő hiányában nem tudnak csörögni, és az sms üzeneteket is csak a lefedett helyre érkezve kapjuk meg, de lehetőség szerint jelentkezünk! Sok türelmet kérünk, cserében izgalmas élő beszámolót, és egy fényképekkel gazdagon feltöltött honlapot kaphattok! (Itt most 2:23, otthon +1 óra, és majd 4 óra alvás)
>>
Képgaléria



A három testőr Afrikában...
2012. január 20.

Ma ismét hosszú és kemény szakaszra lehet számítani, a cél az 533 km-re levő Echtoucan. Ma ér át a mezőny a Nyugat Szaharába. A versenykategória résztvevői földúton vágnak át Laayoune felé.

SMS üzenet Sipitől (12:32):
Tegnapi pontjainkat törölték, reggel óvtunk, de versenyzünk! Mi+Dongó jól vagyunk. Nyugat-Szahara: sok fegyveres ember, olcsó gázolaj, teveburger.

Telefonos bejelentkezés (20 óra körül):
Állítólag ma időben beért a csapat, még senki nem volt ott, gyűjtögették szépen a pontokat, és talán a tegnapi óvás is meghallgatásra talál. A mai szerelés egy ékszíjcserében merült ki. Bojdourban vannak egy normális szálláson és remélhetőleg kapunk ma is értékes beszámolót.

2012.01.20.
Eddigi életem folyamán már volt olyan időszak, amikor kialudtam magam. Ez a tegnapi este se tartozott közé. Most éppen arra kellet ébredni, hogy reggel 7-ig beérjünk a hivatalos táborba, mert a tegnapi napunk pontjait törölte a versenybíróság. Ezzel a kisebb mutatvánnyal nem csak mi, hanem más csapatok is szembesültek. Ennek kiváltó oka, az arra a napra kiadott feladat más értelmezése, mint amit a versenybíróság gondolt, és írásban kiadott. Ebbe most nem merülnék bele, mert még nincs lezárva az óvásunk.

Reggel felvettük a napi feladatokat tartalmazó papírunkat, aztán elindultunk a pont vadászatra. Ma nem terveztek nehéz pályát, most inkább a biztonságos útmutatást kaptunk a Nyugat-Szaharai átkeléshez. Kora délután sikerült mindent elrendezni, így volt idő szállás után nézni. Első szállás lehetőség hirtelen ismerős lett fent az emeleten, ez inkább felejtő! Sikerült megtalálni a Dokiék, és a 47-es Laciék tavalyi szállását, ami pazarnak mondható az itteni viszonyokhoz képest. Gyorsan sms Lacinak, itt van hely, lehet jönni. Erre visszaírta, hogy az autóján első kerékagy c sapágyat kell állítani, segítenék-e? Miért is ne, csak előbb fejezzem be Dongón a karbantartást. Dongó ékszíjait le kellett cserélni, némi motor olajat kellett pótolni a szivárgó turbó miatt, az elemekből összecsavarozott gallytörőt kellett áthegesztetni, a féltengely gumiharang rögzítő bilincset kellett pótolni. Ez idő közben Laci (64) is megjelenik a hotelnél, és beáll a javításra váró autók sorába. Mielőtt bármihez hozzányúlnék, kapok egy pálinkát az otthoni dobozos sor mellé, megelőzve a fertőzéseket. Az ő autóján nem sikerült a kerékagycsapágyat megjavítani, de szerintem ez így bőven kibírja a futam végét. Autók rendben, mehetünk enni. Ha itt vagyunk, akkor ebből teve burger lett. Ettünk, ittunk, beszélgettünk, aztán mindenki intézi a dolgát tovább.
>>
Képgaléria



Az előretolt helyőrség...
2012. január 21.

A mai cél a 470 km-re levő Gueguarat. Az itiner ezt írja: "A versenyzőknek a mai etap nem 470 kilométer lesz, hanem jóval több. Nekik ma ismét terepen lesz egy hosszabb speciál szakasz. Körülbelül 400 kilométer földútra készüljetek fel egy régi Dakar pisztén. Néha nagyon gyors lesz a szakasz. FONTOS: A navigátor is fékezze a járművet. Ha itt eldobjátok a vasat, a kutya nem szed össze."

SMS üzenet Sipitől (17:55):
MInden OK, jól sikerült a nap. 300 km a Mauritán határ, ott alszunk, reggel belépés. Dongó szuper!

2012.01.21.
Szállásunkat elhagyva, siettünk a kijelölt táborhelyre. Amíg Jani és Béla meghallgatta a napi okosságot, addig én az általam eltörött GPS készülékem tartóját próbáltam visszaállítani eredeti funkciójára. Csapattársaim vigyorogva tértek vissza hozzám, ugyanis elfogadták az óvásunkat! Hurrá! Ezért az elbírálásért 50 európai pénzt kellett fizetni (szerintem is alaptalanul), amit nem kapunk vissza, mert jótékonykodásra megy el. Izé, ennek kicsit lehúzás hangulata van, de talán csak én érzem így! Viszont, a sok kis apróság összeáll egy unalmas bulivá.

Ma is több száz kilométert autózgattunk, mindenféle egyszerű feladat miatt. Ennek kifejtését későbbre hagyom. Végtelen unalmas, szörnyű versenyt zártunk a mai napra. Dongó és mi is lelkesen haladunk a mezőny után, a többit meg majd meglátjuk. Mai feladat a Mauritán határ megközelítése volt a cél, és másnap reggel onnan tovább. Mi rutinosan nem a határ előtt sátrazunk, hanem kb. 70 km-re egy motelben, aztán innen megyünk a találkozási helyre. Eddig hét országon keresztül utaztunk.
>>
Képgaléria



A tizennégy karátos autó...
2012. január 22.

A mai nap egy rövid pihenő nap lesz. Ma nem kell sokat vezetni. Ma a határátlépés lesz problematikus és idegörlő. Vagy nem...

Ma átlépik a Mauritán határt, megérkeztek "Senkiföld"-jére. Az itiner azt írja, hogy "itt törvénytelenség, káosz, szemét, eldobott autók, felrobbantautók és különféle biztosítási csalásokból itt felejtett járművek élik nyugdíjas napjaikat. Nincs sem katonaság, sem rendőrség, aki megvédene. Viszont rengeteg akna van. Maradj mindig a letaposott ösvényen". A mai cél Bou Lanoar, ahonnan valószínűleg nem tudnak még bejelentkezni.

2012.01.22.
Reggel korán kelünk a határátkeléshez. Kíváncsian várjuk, vajon megint be jön-e a korábban bevált taktika. Közel 70 km-es autózás után beállunk a hosszasan kígyózó mindenféle nemzetiségű népekből álló sor végére. Utolsó sms-t lehet küldeni még saját telefonról, ugyanis Mauritánia saját telefonhálózattal rendelkezik, saját egységcsomagos telefonkártyával. Erről nagyon drága nemzetközi hívást indítani hazafelé. Dongót magára hagyva, elindultunk a még zárva lévő határsorompó elé. Séta közben üdvözöltük a csipát éppen kipiszkáló, vagy már a forró kávéját szürcsölgető sorstársakat. Annak rendje, és módja szerint kilenckor megint kinyílik a sorompó, és az első turnusban sikerült leadni az útlevelet, amit kisebb várakozás után már vissza is kaptunk. Ha megint van útlevél, csak akkor mehetünk a sorompón át a következő ellenőrző pontra. Dongót ismét birtokba véve, megkerültük a hosszú sort, és a tömeg előtt átmentünk a sorompón. Sok rutintalan ember ezt nem értette, mert szerintük sorban halad minden, mint Európában. Hát, sajnos itt nem, élelmesnek kell lenni. Haladunk ellenőrzésről-ellenőrzésre, majd Marokkót elhagyva elénk tárul a néhány kilométeres aknamezős senki földje Mauritánia felé.

Mauritániába belépve, megint kezdődik a fokozott ellenőrzés. Különböző katonák, különböző adatokat egyeztetnek velünk, de a gyorsabb ügyintézést alá kell támasztani ajándékokkal. Most éppen öt póló kell. Nálam éppen volt egy doboznyi, amivel a MOL Nyrt. támogatott meg. Sokan bedobtak még apróságokat, így már kisimult a bürokrácia göröngyös útja előttünk. A határőr sáv után lehet „soppingolni”, lehet pénzt váltani. A határon megjelenik "Idomu" a helyi kultúrális miniszter embere, és elkezdte letörni a hivatalos pénzváltók jó árait. Erről a „drága” élősködő emberről még elég sokat lehetne mesélni, de a jelene sajnos kikerülhetetlen. Város vagy tábor? Felőlem mehetünk a táborba, nincs rendkívüli történet, nincs mit megírni, nem kell internet. A 64-es Lacival és Gáborral egyeztettünk útirányt a közelben lévő hajóroncs felé. Nouadibou-ba beérve valami iszonyatos káosz, kosz és fertő fogadott minket. A hajóroncs kint volt a félsziget csücskében, amit a helyiek rutinosan lezártak, csakhogy pénzt lehessen kérni a katasztrófa turizmusért. Amíg a többiek fentről bámulták a látnivalót, addig én vettem a fáradtságot, és lecsúszkáltam a roncshoz, egy két fénykép erejéig. Az estét Laciék a hivatalos táborban töltik hazai gasztronómia mellett, mi inkább az ágy és a zuhany kényeztetésére vágyunk.

Előre indulva a göröngyös úton egyszer csak hatalmas koppanás, és lerogyik Dongó jobb eleje! Mintha egy adrenalin dózist kaptam volna, úgy csattant a szemhéjam a szemöldökömön! NA, NEEEE! Még ki se szálltam, de már tudtam, ez csak a kerék elvesztésével lehetséges. Kedves Dongó! Értem, hogy folyamatosan feladatokat adsz nekem, de akkor se fogunk itt hagyni, és akkor is együtt fogunk a célvonalon áthaladni! Bár, már az is megfordult a fejemben, hogy állandóan szerepelni szeretne az írásainkban! Ilyen helyzeteken én már nem is lepődök meg, és még a kétséget se mutatom ki, mert akkor a Janit is ápolni kell. Miután magától nem javul meg, nekiállok diktálni, mint egy műtő főorvos, ki mit adjon nekem. Hiba az alsó támasztó gömbfej kiszakadásától kezdődött, a magunk alá forduló kerékagy kirántotta a felső gömbfejet és a féltengelyt, elszakította a gumi fékcsövet, és az ABS jeladó vezetéket. Normál helyzetben ilyen nem fordulhat elő, mert ha egy ilyen futómű alkatrész elkopik, akkor is a helyén kell maradni, nem szakadhat ki. Megjegyezném, hogy ezzel a futóművel mentünk 150 felett is a napokban! Sajnos ez van, amikor nem gyári japán alkatrész kerül az autóba, hanem utángyártott német OPTIMAL, mert csak ez kapható. Ezt az alkatrészt én cseréltem december közepén, a munkáért én vállalom a felelősséget, de az anyag hibáját nem tudom bevállalni, de kellemetlen (ha lehet ilyet mondani, ilyen helyzetben). Mire szétszedtem az autót, megjelentek a mezőny autói is segítséget ajánlva. Volt, aki szakmailag próbált, volt, aki enni-innivalóval, és volt, aki csak az együttérzésével próbált segíteni. Viszont, mindenki készített egy jó „fészbuk” képet, ha már itt van. Próbáltam visszaakasztani a gömbfejeket, hogy legalább a városig visszamenjünk a helyi mehanikerhez, de miután ez a gömbfej húzásra van igénybe véve, ez így nem működik. Közben megérkeztek Laciék, és a Nádor testvérek. A hibás alkatrészeket kiszerelve, a fiúk bementek a városba alkatrészért. Én maradtam Laci társával, Gáborral, és megbeszéltük az élet nagy problémáját. A fiúk csak a régi alkatrészekkel jöttek vissza, mert csak holnapra tudnak nagyon drágán hozni. Egyedül egy használt gumi fékcsövet hoztak, ami fél siker. Nekünk erre nincs időnk, marad a rögtönzés. Gömbfejeket összeraktam, és maradt a visszaperemezés kalapáccsal, spanifer, meg egyéb. Terhelésteszt, Dongó újra négy keréken! Lassan elindultunk a városba szállásunk felé. Itt a városban nem tudjuk holnap se megoldani a bajunkat, marad a további javítás, így megint kivettem a gömbfejeket, tovább peremeztem. Jani hűséges segédemként nem tágított mellőlem, részese akart lenni a megoldásnak. Jobb oldal kész, még a többiek szerint is jobb, mint az eredeti, de miután a másik oldal is hasonló alkatrészt rejt, gondoltam csak ránézek! Érdemes volt, mert ez is csak közel 5 mm-t lógott, és a kiszakadás előtti állapot volt! OK! Bal oldalt is kivettem, megperemeztem, és éjfél körül már készen is volt. Holnapi versenynapot kihagyva, a 400 km-re lévő Nouakchott felé vesszük irányunkat, hogy Dongó újra a régi legyen.
Mai napra nyújtott segítséget köszönöm a 64-es Laciéknak, és a Nádor testvéreknek! >>
Képgaléria



A láthatatlan légió...
2012. január 23.

Ma 250 km-t kell megtenni a B2Beachig, ami hosszú lesz és végig homokos, földutas, tehát kemény napra lehet számítani. A Bamako történetében először ez az etap végig homokon zajlik. Az út ma több kis halászfalun is áthalad, a tengerparti autózás a világ egyik legizgalmasabb autós élménye...

Dóri üzenete:
A jobb első kerék kitört, aláfordult az autó alá, egyelőre nem tudták megcsináltatni. Próbálkoznak.

Gyerünk srácok, meg tudjátok javítani. Please DONGÓ!...

2012.01.23.
Ennyire lassan még nem haladtunk aszfalton, de valahogy le kellett küzdenünk ezt a 400 km-t. Nouakchott-ba beérve, rögtön elfoglaltuk a tavalyról már ismerős szállásunkat. Nem olcsó, viszont drága és kényelmes. Autót kipakolva, visszaindultunk alkatrészbörzére a belvárosba. Kisebb próbálkozás volt helyi emberekkel, bizonytalan körülmények között. A két gömbfejünket 500 Euro összegért cserélte volna ki a dolgozó. Ő lelkesen szedné szét az autót, de ezt most inkább kihagyjuk, megyünk tovább. Találunk egy alkatrészboltot, és a bajunkról próbáljuk megértetni magunkat a helyi emberrel. Segítőkészségével átirányított minket egy másik utcába, ott aztán volt minden, ami autóval volt, van, és lesz kapcsolatban. Lám, egy Toyota alkatrész bolt. Emberünket kikértük a Dongó alá, lássa a hibás alkatrészeket, ne kelljen makognunk. Vele is csak annyival voltunk beljebb, mintha a Jani árulna alkatrészeket. Vettünk egy darab felső gömbfejet, aztán továbbálltunk egy másik bolt felé. Ez kisebb bolt, viszont az emberünk látott már ilyen autót, és érdekelte a megoldás. Telefonálgat, szervezkedik, elmegy, visszajön, és a kezében ott egy új jobbos talpas gömbfej! Mauritánia, én szeretlek! Ez szuper, de nekünk kellene a balos is, meg a törött féltengely helyett is valami. További szervezkedés, autóbontóról autóbontóra emberünk vezetésével, aztán csodák-csodája lett bontott féltengelyünk, lett két talpas gömbfejünk, egy felső gömbfejünk. Kánaán! Innen már a többi az én dolgom. Vissza a szállás, gyors étkezés az étteremnek nevezett helyen, beöltözés a szerelő ruhába, aztán uccu neki. Segédeim profi szintre emelték a kéz alá dolgozást, a csavarok majdnem maguktól tekeregtek, ezért pár óra javítás után készre jelentettem Dongó állapotát a verseny kategória folytatásához. Jani úgy várta az első felezős-difizáras próbakört, mintha megint Karácsony lenne. A kiszerelt alkatrészeket visszük magunkkal kabalának.

Jelen állapotban, amit idáig cseréltünk:
- turbó
- generátor
- generátor ékszíj (2 db)
- klíma ékszíj
- féltengely gumiharang bilincs
- jobb felső gömbfej
- bal-jobb trapéz gömbfej
- jobb első féltengely (bontott)
- jobb első gumi fékcső (bontott)
- Jobb első gumi (kuka 6 ezer km után)
- motorolaj utántöltés, teveszeletelő hegesztés, egyéb apróságok

Este kisebb lazítás Szicsek pálinka segítségével, de a kötelező háztartási munkát nem elfelejtve, elővettem a mosószappanom, és kimostam a ruháimat. Tegnap este a B2 Beach lett volna a cél, még belegondolni is rossz, hogy ha ott ugrik ki a gömbfej, akkor Argentína partjai felé vinné magával a dagály Dongót! Valaki nagyon vigyáz ott fent ránk! Este elővettük a rengeteg gyógyszert az autó mélyéről, mert lassan beérünk a malária zónába. Még egyszer köszönjük a Men For Care segítségét az egészségünk megőrzésében! Reggel ráérünk felkelni, mert még a mezőny előtt vagyunk a két kihagyott nappal. >>
Képgaléria



Az elátkozott part...
2012. január 24.

A 3runners.hu oldalról:
"Tegnap egész éjjel szereltek, annyira össze tudták rakni az autót, hogy ma reggel lassú tempóban ugyan, de el tudtak indulni az 500 km-re lévő Nouakchott-ba. (Ez a holnapi etap túrakategóriának szóló lehetséges végcélja, ahol már többen is vannak.) Ott bontókban vettek még alkatrészeket (gömbfej, féltengely,...), holnap még szerelnek és megpróbálnak visszaállni a versenybe, annak ellenére, hogy így újabb kimaradt versenynapjaik lettek: jan. 22.,23.,24.). Internetelérésre ma valószínűleg lesz lehetőségük, így elképzelhető, hogy az Ő szemszögükből is megismerhetjük az újabb nem várt fordulatot."

2012.01.24.
Az első nap, amikor ráérünk felkelni. Tennivaló van bőven, hiszen szeretnénk utol érni magunkat, és a mezőnyt. Délig sikerült elhúzni ügyes-bajos dolgainkat az autó átpakolásával. Az itiner szerint kemény, nélkülözős napok várnak ránk, ezért most kell elmenni bevásárolni. Ha már bemerészkedünk a belvárosba, akkor a Dongó fenéklemezére erősített tartalék gumit felrakatjuk a pótkerék helyére. Természetesen a gumisműhely is megérne egy munkavédelmi bejárást, de ki lenne képes ennyi bizarr dolgot papírra vetni. Néhány sarokkal messzebb található az alkatrészes emberünk, rögtön oda is kanyarodtunk a bolt elé megköszönni a kacatokat. Nyílván megérte ez neki, de nekünk is, mert tovább kell mennünk. A belvárosi tekergés miatt már nem volt idő strandolni az óceán parton, de egy jó szivarka mellett elmélkedtünk a naplemente mellett. Holnap korán kell kelni, mert még 150 km előttünk van, hogy újra a verseny kategóriában átvegyük a versenylapot. >>
Képgaléria



A megkerült cirkáló...
2012. január 25.

Ma érdekes lesz látni, miként lesz a dűnés Szaharából, puha homokos szavanna. Cirka 200 kilométer homokra és puha talajú szavannás autózára, kis nomád falvakra és egy mind navigációs mind vezetési szempontból nehéz etapra számíthatnak. A mai határátkelés Szenegálba Rossonál lesz, ami Nyugat Afrika egyik legzordabb és legkeményebb határátkelője. Az átkelés zavaros és időigényes. A hosszú határátkelés miatt a mai tábor Richard Tolltól nem messze lesz kinn a szavannán egy ligetes kis tisztáson. Richard Toll egy francia agronómusról kapta a nevét és annyit jelent, hogy Richard kertje. A környéken ipari szintű mezőgazdálkodás folyik.

SMS üzenet Bécitől (13:40):
Most értünk a Mauritánia - Senegál határra. Eddig minden OK.


SMS üzenet Sipitől (17:16):
Szenegálban vagyunk, eddig minden rendben, csak meleg van :)


Telefonos bejelentkezés (20:05):
Béla üzeni, hogy megérkeztek Richard Toll szálláshelyre. A szavannán éjszakáznak, wifi nincs, így ma többet nem tudnak üzenni.


2012.01.25.
Ébresztő! Versenyben vagyunk! A mai napot Dongó tesztelésére tesszük fel. Minket már nem a pontok matematikai összege hajt, hanem az együttérzés, amit Tőletek kapunk nap, mint nap. Mi azt mutatjuk meg, hogy legyen bármilyen probléma az életben, kis gondolkodással feladatot kell belőle formálni, és arra már számtalan megoldás létezik. Mi se paráztunk be, nem keseredtünk el, hanem kerestük a megoldásokat, hogy előre tudjunk haladni. Így vagy úgy, de Dongónak át kell szakítania a célszalagot!

Reggel 7-re sikerült a mezőnyt utolérni, aztán kezdődhetett a hajsza a sivatagból átváltozó szavannás terepen. Új pálya, új vezetést, és új navigálást igényel. Itt hiába van valakinek drága GPS, vagy térképe, ugyanis minden megközelíthető mindennel, csak hirtelen ne legyen vége az útnak. Alapvetően unalmas volt a verseny, mert megint egy irányvonalra fűzték fel a feladatokat, és a versenylapot is elég csak reggel leadni. Nincs motiváció, nincs taktika, nincs adrenalin. A feladat vége a szenegáli határhoz vezetett, ahol rengetegen érdeklődtek Dongó állapotáról. Volt idő elmesélni, kinek milyen élménye volt az elmúlt pár napban, amíg nem tartottunk a mezőnnyel. A kiléptetés megint jó pénzt szokott hozni Idomunak, ezért már reggel óta helyeskedik a mezőnynek. Így megserkentve is közel 5 óra várakozás volt a várakozás a kompra. A bürokrácia útvesztőjén jöttünk ki Mauritániából, és ugyanilyen útvesztőn léptünk be Szenegálba. Szenegál csodálatos, lehet sört kapni! Nap végén mi is a táborban szállásoltuk el magunkat, hátrahagyva a puha ágy, és a fürdés kényeztetését. A táborba érve, megláttam a 64-es Lacit. Itt már jó kaja lesz este! Tavaly bevált recept alapján a megmosott, félbevágott krumpli közé Sanyi-féle szalámi karika + lilahagyma karika, majd alufóliába becsomagolva, parázson meg kell sütni! Bitang finom, tessék kipróbálni! Szerintem közben ittunk pálinkát, talán még sört is. Ja! A tálalás két darab Merci fém dísztárcsában merült ki, mert az volt kéznél. Elővettük a sátrainkat, a matracainkat (köszi Gyuri!), és eltettük magunkat másnapra. >>
Képgaléria

A 3runners.hu oldalról lemásolva Ti is láthatjátok Sipi berber kannatáncát...





Csontbrigád...
2012. január 26.

A mai nap cél városa Velingara, a táv kb. 350 km. Néhány kilométer kivételével a mai nap végig földúton zajlik. A viszonylag puha homokos földút délre tartva egyre imkább átvált keményebb talajjá. Ma inkább a navigáció fog gondot jelenteni. A mai tábor Velingara előtt lesz néhány kilométerre, három majomkenyérfa árnyékában. Velingara az idei Budapest-Bamako egyik örökbe fogadott falva. A helyi iskolában már várnak minket másnap reggel.

Telefonos bejelentkezés - Jani (20:12):
Ma 3 óráig kellett beérni, a Fiúk be is értek rendben, de nem tudták leadni a feladatlapot, mert nem volt ott senki a Szervezők részéről. Fél 4-ig vártak, de semmi... Tovább indultak Tambacoundába, még 100 km. Mára még ígértek bővebbet...

SMS üzenet Sipitől (21:58):
Eszünk, írok és későn küldök anyagot! Minden rendben!


2012.01.26.
Az eddigi Bamakozásom óta, ez volt az első ébredésem sátorban. Sokkal rosszabbra számítottam, vagy csak a tegnapi hangulat tompítja a valóságot. A mai etap kissé vicces lesz, mert nem a megszokott koordináták alapján keresünk, hanem faluneveket kell megtalálni, amihez a helyi embereket is meg kell kérdezni. Béla hozott turista szótárt, rögtön kineveztük a csapat szinkrontolmácsának. Gyorstalpaló lapozás, Béla kérdez, ember válaszol, és mindenki néz, mint hal a szatyorban. Nesze neked kaland, mi akartuk! A falvak többsége útkereszteződésbe épült, és a közepén van egy útbaigazító beton tömb, mellette tanult, válaszolni tudó emberek. Ilyen megyei jogú falu csak egy volt, a többi falun át kellett hajtani óvatosan, vigyázva a gyerekekre. A szavannás részt megszakítottuk egy kis autópálya szakasszal, majd innen letérve, irány az esti tábor. Sietni kell, mert ha délután 3-ig leadjuk a papírt, akkor újabb 5 pont. Mi természetesen mi 2 percet késtünk, így már nem vették át a papírunkat. Itt állunk 3 majomkenyérfa árnyékában annyi gázolajjal, hogy vagy kitart a szemben lévő autópályáig (légvonalban 106 km!), vagy nem. Bevállalva az esti szavannás utakat, elindultunk, árkon, bokron, favakon keresztül. Volt olyan szűk falu, ahol éppen csak elfértünk az autóval, és volt, ahol a helyi lakosok a keresztbe rakott padról felállva engedtek tovább. Ennek ellenére, mindenhol lelkesen integettek, nyoma se volt bármi negatív élménynek. Az aszfalton találtunk benzinkutat, de ott is csak a második kúton volt anyag. Itt így működnek a dolgok, ezért kell kanna arzenált tartani magunknál. Este8 után beérkeztünk az első nagyvárosba, itt a második szállodában sikerült helyet találni. Bungalló, WI-FI, medence, reggeli, SÖR, miegymás. Vacsorára néhány sör mellé grill csirke rizzsel. Megírtam az elmaradt beszámolókat, és már itt van a reggel!

Holnapi terv, hogy az esti célba betúrázunk, és másnap reggel a nemzeti parkból már versenylappal a kézben versenyzünk tovább az Olvasókért! >>
Képgaléria


A sárga garnizon...
2012. január 27.

"Reggel ne felejts el Velingaraba az iskolába bemenni, és néhány apró ajándékkal kedveskedni, hogy itt lehettünk. Vagy a tanárnak, vagy a falu főnöknek adjátok az adományokat." A mai nap hosszú lesz. A mai nap egyik legfontosabb alapgondolata, hogy a Nikolo Koba Nemzeti Park sötétedés előtt bezár. Sötétben nem engednek vezetni senkit. A mai cél Simenti, a nemzeti park szívében. A tábor pont egy olyan helyen van, ahol reggel az állatok inni járnak.

2012.01.27.
Lassan kellett ébredni, nem hajtott minket senki. A szállást elég 11-ig elhagyni, addig bőven van idő a kontinentális reggeli elfogyasztására, megírni az elmaradt beszámolót, és fizikai rendet tenni az autóban. Kényelmes tempóban tovább indultunk a nemzeti park felé, hogy majd kora délután nyugodtan sörözhessünk az étterem teraszáról nézve a vadvilág mozgolódását. Menet közben melegünk lett, gondoltuk a klíma jól fog jönni. A gomb megnyomására nem volt értékelhető változás a belső hőmérséklet csökkenésben. Kis pihenőre megállva, kinyitottam a motorháztetőt, és laza ékszíjra lettem figyelmes. Ezt a szíjat is 2 ezer km-rel ezelőtt cseréltem, elkopott, hát utána húztam. Közben megcsörren a mobilom (alkalmi térerőt találva), és a 64-es Laci kért segítséget, mert a Pajero egyik hátsó kereke befogott, és nem tudnak mozdulni! Hol vagytok? Kérdésre megkaptam a koordinátákat, majd kiderült, hogy mögöttünk ~300 km-re egy lezárt, még épülő autópályán. Részünkről beindult a matekozás, vagy visszafordulunk értük, és ugrik a verseny további része, vagy segítséget szervezünk, és megyünk a dolgunkra. Ha oda is érünk, én nem tudok mit kezdeni egy beállt csapággyal, így maradt a szervezés. Sok telefonálgatás mobillal és műholdas telefonnal, térerővel és anélkül, aztán visszaszólt Gábor (Laci úti társa), hogy már intéztek segítséget egy platós autóval. Jó hír, mehetünk a dolgunkra. Közben Jani felfigyelt egy kisebb rendellenes zajra a motorból. Elszakadt a klíma szíjunk. Jó, ennél nagyobb baj ne legyen, nálunk van a korábban lecserélt. Majd alkalomadtán lecseréljük.

A nemzeti park előtt összevártunk még három Bamakos autót, mert csak így egyszerre lehet bemenni, de erre a 30 km-re is helyi segítőt kell venni. Befelé már ismerős volt az út, hiszen tavaly óta semmi se változott. Zötykölődünk, kattogunk, porolunk haladunk a Simenti hotel felé. Recepción nagy tolakodás volt a megmaradt szállások miatt, mi megint Dórinak köszönve már az előre lefoglalt szállást simán megkaptuk. Köszönjük Dóri, megint ügyes voltál! Dongóhoz közelítve, már látszik, hogy valamivel jobban ül a feneke, mint korábban. Mi lehet az oka? Jani aláhajol, majd megállapítja a rugótörés tényét. O-ÓÓÓ! Nem szeretjük mi az ilyet. Én javaslok egy gyors gondolatgerjesztő sörözést, aztán tudunk Dongóval foglalkozni. A szálloda restaurant része semmit nem változott, kicsit koszos, kicsit bizarr, és a sör se hideg. Dongót megközelítve, Jani rutin manőverrel megfordul a jobb szerelhetőség miatt. A korlátlan nagy helyen, nekem valami érthetetlen ok miatt neki áll tolatni. Mire hangot tudnék kiadni magamból, addigra a hátsó kannatartó fémes hangja megelőz. Hoppácska! Dominó elv: Dongó falnak, kanna+tartó hátsó ajtóba illeszkedik, hátsó ajtó rendszámtábla világítás megnyom, benne hátsó ajtó zár nem működik! Végül is, mindent hátulról kell pakolni, semmi baj! Pont ráérek, bemelegítésnek kezdek egy ajtózár javítással.

Jani előveszi a HI-JACK emelőt, és a korábban megszerzett rutinnal emelni kezdi betegünk jobb hátulját. Kerék levétel után a gyárilag megerősített rugót három darabban kifűztem különösebb szerelés nélkül. Mi legyen? Én rögtön a barkács oldalról közelítettem meg a feladatot. Janival elmentünk a karbantartók birtokára kincsek után kutatni. Nekem a legkézenfekvőbb lehetőség egy lefűrészelt cölöp darab és a meglévő középső rugó összekombinálása, így közelítünk az üzemi magassághoz, és marad valami rugó utunk is. A cölöpöt alkalmi segítőink pillanatok alatt levágták gázolajjal kent rókafarkú fűrésszel. Öröm a köbön, fél megoldás, de van! Háromkerekű Dongónk vonzotta a katasztrófa turistákat, és a menedzser beállítottságú ész osztókat. Nem könnyű ennyi elméleti szakember mellet eredményesen dolgozni, de ha nem szólunk hozzájuk, akkor hamar tovább állnak. Közben Isteni sugallatra, egy helyi guide (gájd=segítő) ajánlatott tett, hogy holnap reggelre hoz új rugót (2 db) 500 európai közös pénzért! Hmm, izé! Tanakodás, esélylatolgatás, alkudozás, OK, kell, hozzad hamar! Rugó nélkül ilyen utakon nem lehet, és nagyon veszélyes közlekedni, ennyit megér a biztonság. Nincs más hátra, pihenünk, eszünk, aztán valami majd lesz. Este a szobában, Jani a beszámolóját kényelmesen írva felül, és ugyanezzel a lendülettel a párnáját hátracsapva a feje mögé, véletlen leverte a szoba egyik képét. A kép leesett, és egy kis gekko iramodott a bejárati ajtó rése felé a falon lavírozva. Külső szemlélőként nehéz lenne eldönteni, hogy ő, vagy mi ijedtünk meg jobban! Izgalmas lesz (nem) aludni!

Kis vitára adhat okot Jani írása a versenyről és a versenybírók feladatáról és hozzá állásáról. Én nyakig voltam Dongó belső értékeiben, de utólag megbeszélve kiállok Jani érvelése mellett, és a csapatunk eddig elért eredménye mellett. Mi is látunk, mi is hallunk furcsa dolgokat, keresnek meg minket jó helyen álló versenyzők, de mi nem ezért jöttünk ide, minket inkább a kevés, de becsületes pont visz előre. Tessék olvasni a 3Runners oldalt! >>
Képgaléria



Ez már Bissau-Guinea...
2012. január 28.

A mai célállomás a 250 km-re fekvő Gabu. A mai nap eleje és vége lesz csak földút, az összes többi aszfalt. Pirada eltt kell átkelni a szenegáli határon. Itt nem csinálnak nagy ügyet az átkelésből. Rád néznek és elengednek. A guineai oldalon van rendőrség, vám, csendőrség. A határtól olyan 20 kilométerre van Sincam Boxé (ejtsd: szincsem bocse). A falu iskolája előtti elkerített placcon lesz a tábor. Kicsit nehéz lesz megközelíteni.
"Sincam Boxe a fulani törzs által lakott település. 1800 ember él a faluban. Ebből 800 gyerek. Ebből 30-an járnak iskolába. Brazil misszionáriusok építettek a gyereknek nádból és fából sulit, de a szülők nem tudják a gyerekek tanfelszerelését és a tanárok fizetését fizetni. Ezért csak a kiváltságosabban és szerencsésebbek járhatnak iskolába. Kérünk, hogy támogassátok adományaitokkal ezt az iskolát, hogy egyre több gyerek tanulhasson itt.
Este bulit szerveznek számunkra a falu lakói, dobosokkal, táncosokkal, maszkosokkal. Kérjük, ne vacakoljatok napközben sokat. Próbáljatok a faluba beérni sötétedés előtt! A falunak van egy egészségháza is, ahol se orvos, se ápolónőnincs. Az egyik értelmesebb embert képezték ki alap elsősegélynyújtásra. De se gyógyszerük, se orvosi felszereléseik nincsenek. Ha valaki ilyen adományt hoz magával, az itt adja át."

Tegnap este a 3runners oldalról:
Sajnos a mai nap sem múlik el gond nélkül... A Fiúk már a mai célban, a Simenti Hotelben a dzsungel, a nemzeti park közepén, de oda felé menet eltört a hátsó két spirálrugójuk. Dongó most meg van emelve, egy helyi ember elvitte a rugókat Tambacoundába és reggelre próbál újakat hozni. Reméljük, sikerül és a mezőny után tudnak indulni.

Telefonos bejelentkezés - Béci (14:25):
Köszönjük a pozitív energiát, kovácsoltunk belőle rugót. A verseny folytatódik...


Telefonos bejelentkezés - Jani (21:31):
A Csapat átért a határon és beért a mai táborba, jól vannak, de Nekik sincs, illetve még nagyon sok csapatnak nincs üzemanyaga, Szenegálban nem lehetett venni. A holnapi kezdő projekt így pontvadászat helyett az üzemanyagvadászat lesz. Internetet nem leltek, így sajnos ma nem lesz beszámoló.


2012.01.28.
Dongónak köszönhetően megint egy nap, amikor ráérünk felkelni. Láthatóan senkit nem viselt meg kis háziállatunk rövid jelenléte, így aztán a reggeli kötelező fertőtlenítés után a minimális mennyiségű kontinentális reggelit kihagyjuk az étteremben, inkább Dongó árnyékában esszük a tartalmas hazai konzerveket. A reggeli eligazításról Jani feldúltan jön vissza, mert az előző napot részben teljesítettük a leírt szabályoknak megfelelően, de mégse kaptunk érte pontot. Sőt, még minket fenyegettek meg feladatrongálás miatt! Ez kissé hosszabb történet, javaslom a társoldal elolvasását!

Lassan 10 óra, jönni kellene az ígért alkatrészeknek. Unaloműzés képpen, megint rendet raktunk az autóban, és előtérbe kerültek a szóróanyagok, amiket kiadhatunk az úton sétálgató emberkéknek. Kerüljük a nagy tömeget, mert nem lehet tőlük megszabadulni. Ha kapnak valamit, durván tolakodnak, veszekszenek, egész egyszerűen, kezelhetetlenné válnak. A korábbi tapasztalat alapján maradtunk az útszéli emberek ajándékozásánál, velük lehet barátkozni, lehet fotót készíteni, ez így működő képes.

Dél körül Jani türelmetlen a rugó miatt, szerinte kell egy vész forgató könyv, mert haladni kell a következő határállomás felé. Bizony, ma át kell lépnünk az utolsó cél országba! Türelmetlensége eredményre vezetett, megjelent egy ismerős autó, vigyorgó emberrel, kezében egy darab használt rugóval. Ici-picit nem stimmelnek méretek, de nem teljesen típus idegen, beilleszthető. Pillanatok alatt Dongó megint négy keréken a talajon. A nemzeti parkban szigorú szabályok vannak, nem szabad egyedül autózni, és nem szabad kiszállni az autóból utazás közben. Ha siet az ember fia, és közben lát a felgyújtott erdő hamuja alól elő kandikáló élénksárga virágot, akkor persze kénytelenek vagyunk megszegni bizonyos szabályokat, vállalva a vadőrök szigorú büntetését.

Az aszfaltra kiérve, útba vesszük az előző szállásunkat a WI-FI használat miatt. Van küldeni való anyag, van ott hideg sör, akkor ez így pont jó! Csak sör van, más nincs, megint sikerült időt vesztegetni, gyorsan tovább kell állni. A mai napra cél koordinátákat kaptunk, tehát minden feladat útba esik, csak meg kell találni. Ha a feladatokon megyünk, az lassú, zötyögős, és tovább terheljük a sérült bal hátsó rugót. Marad a gyorsabb aszfalt, Dongót kímélni kell, nem szeretjük a sok meglepetést. Áthaladunk a Gambia folyó felett, megközelítjük Gambia határát, és a kilométereket falva vár minket az utolsó határátkelő. A kiváló minőségű aszfalt egyszer csak átvált a korábban megszokott „sok kátyú között minimális aszfalt”-ra. Sebességünk lecsökken, aztán valami furcsa nagy koppanás hátulról! Már megint mi a … Most éppen a gyári pótkerék tartó meghosszabbítása törött le a két teli kannával. Kis, orvosolható baj. Némi szerszám, némi kézi munka, kis átszervezés, és már mehetünk is tovább. Korábbi jó taktikánknak köszönhetően, sikerült időben tankolni sokat, így nekünk még a határig volt elég üzemanyagunk. Mások nem voltak ilyen szerencsések. Vagy vettek kamionból 8 euro/liter áron, vagy verekedtek a kevésért a benzinkúton, ugyanis Szenegálban sztrájkoltak a kutasok!

A határhoz közeledve, egyre rosszabb minőségű utak jöttek. Itt áldottuk magunkat, hogy megvártuk a bontott rugót, mert itt ép rugózás nélkül nem lehet közlekedni. Utazásunk alatt lassan fogytak a kilométerek, viszont annál gyorsabban ment le a nap. Szenegálból simán kilépve, bekerültünk egy határsávba, ahol érthetetlen módon, de mégis emberek laktak. Itiner szerint, a Guineában elő kell venni a portugál kézi szótárat. Persze, otthon van a francia szótár mellett a könyvesboltban! Itt is csak emberek dolgoznak a határon, ha kapnak ajándékot, akkor nem fáj a keze adminisztrálni! Utolsó határ is kipipálva, irány az esti tábor, a falu, a segélyek célpontja. Mi már sötétben érünk be, de beértünk. Keressük a helyünket a nagy semmi közepén, aztán útba irányítanak minket a kemping felé. Utolsó sátrazás, ezt még csak kibírjuk valahogy. Előkerülnek a hazai gyors levesek, konzervek, és némi pálinka. A kemping előtt elkezdődik a fogadtatásunkra szánt élő műsor helyi zenésekkel, táncosokkal. Aki ismeri Százhalombattát, annak augusztusban mindig a Summerfest jut az eszébe. Most itt az emberek ugyan olyan hangulatot rögtönöztek a porban, mintha valami fergeteges előadásra fizettünk volna be. Szerintem erre mondják, hogy autentikus. Ezt az érzést nem lehet leírni, nem lehet megörökíteni, ez csak most van így, minden más csak hasonlítani fog hozzá, ezt meg kell élni! Csodálatos! Hosszú volt a napunk, megyünk pihenni. >>
Képgaléria



Minden jó ha vége van...
2012. január 29.

A mai nap már a finis és a befutó napja. Cél Bissau - 210 km. Néhány kilométer földút lesz, de Bissauig már betonon lehet menni. A betonút nagyon forgalmas. Autók, teherautók, bozót taxik, kecskék, tehenek jöhetnek minden irányból. A befutó a volt elnöki palota romjai előtt lesz. Itt lesz a célkapu.
Bissau nem Bamako. Ez egy jóval fejletlenebb és kisebb város. A vendéglátó iparban dolgozók vendégekkel még nem nagyon foglalkoztak, különösen nem ilyen nagy mennyiségben, mint most.

SMS üzenet Sipitől (14:22):
Áthaladtunk a célvonalon!!!

Telefonos bejelentkezés (18:32)
A Fiúk már a szállodában, van szobájuk, a Bamako-sok megtöltötték az egész házat, sokan vannak ott (Csányi Zoliék, Nádor Petiék, ...). Internet ma nincs, csak holnaptól (hiába, ez Afrika), így ma nem tudnak híreket, képeket küldeni, csak holnap. Este 10-kor eredményhirdetés és záróbuli. Dongit lecsutakolták, mert az sem látszott, hogy sárga. A beérkező versenyzőket a bissau-iak nagyon várták, lezárták a város egy részét, kint volt a bissau-i TV és élőben közvetítette a befutót.

2012.01.29.
Sincam Boxé (szincsem bocse) reggel. Arra a reggelre ébredtünk, amiről ez az egész versenybe burkolt futam szól. A téren van egy elkerített kút, körülötte dobozok. Ennek megfelelően, mi is kipakoljuk az autónk mélyén tárolt adományokat, amiket gyűjtögettünk, másoktól jószívűen kaptunk. Vannak iskolakezdéshez íróeszközök, füzetek, kifestők, apróbb játékok, fogkrémek, fogkefék, és tartós élelmiszer. Számtalan dolgot kaptak másoktól is, a Föld nevezetű bolygó ezen felén is elkél némi segítség. Kis furcsa dolog volt, amikor én kinn archiváltam az adományokat, Jani pakolászta ki az autót, és egy kis emberke ott nyüzsgött körülötte addig, amíg ki nem emelte a 80 ezer forintos akció kamerát az ajtóból! Tessék elképzelni, amikor mi viszünk neki valami jót, de neki ezen felül is kell még valami, amit nem tud semmire se használni, nekünk meg ott van rajta az emlék! Ez megalapozta a napot!

A hivatalos ceremónia után még kell teljesíteni 210 km-t a verseny célig. A kötelező eligazítás előtt az egyik cseh csapat bocsánatot kért, amiért figyelmetlenek voltak a nemzeti parkban az egyik ellenőrző pontnál. A történet kusza, mert a parkban tilos külön autózni, de a feladatokat nem lehet közösen megoldani! Két külön szabály a versenybíróktól! Tehát bizonyos csapatok megálltak a felszólításra, míg mások (2 csapat) megkerülve a társaságot és az őrt, továbbhaladtak. Eddig rendben is lenne, csak a vadőr utánuk lőtt éles fegyverrel, a feltartóztatottakat pedig kemény pénzbüntetésre ítélte! Mi ez idő alatt a rugónkkal voltunk elfoglalva, nem voltunk ott az eseményen! A két renitens csapatból az egyik kiállt a nyilvánosság elé bocsánatot kért, és kifizeti a büntetést mindenkinek! OK, kemény vagy, hibáztál, ez így korrekt! (-nekem!) A másik csapat kissé másképpen látta az eseményeket (15 csapattal szemben), és a két versenybírónak nevezett (...) valaki és a Géza még ezt a csapatot veszi védelmébe, hogy külön veszélyt vállaltak magukra, és ez így jó! Kíváncsian hallanám fordított szerepekben a véleményüket! Szerintem adjunk külön pontot a kiváló feladat megoldásra, és akkor a kis kedvenc csapat tutira nyeri a versenyt! Vannak egyenlők, és vannak egyenlőbbek! Ezért van ettől a versenytől kicsit keserű szájízem. Nem a helyezésünk számít, hanem a mi, és mások hozzá állása!

Nem szoktam ilyet írni, de ez az egész verseny rész egy összeharácsolt, szervezetlen nagyrakás, drága SZAR!

Erről tessék meghallgatni a szervezőket, tessék meghallgatni az érintett csapatokat, és úgy önálló véleményt formálni!

A kempingben sok állatfaj van, de a legmeglepőbb a konyhamalac, mert az itt éppen a dögkeselyű! A reggeli etetés úgy zajlik, hogy a kidobott szerves hulladékot (belek) felviszik az épület tetejére, és ott csipegetik el! Bizarr látvány!

Erősen könnyített autónkkal száguldoztunk a hivatalos FINIS felé, még pontokat is kihagyva, csakhogy időben áthaladhassunk a célvonalon! Helyi idő szerint 13:21-kor teljesítettük a kitűzött távot rengeteg műszaki probléma ellenére! Délután kézi autómosóba vittük Dongót, had ragyogjon eredeti fényében! A mosó megérne egy oldalnyi írást, de ezt most inkább nélkülözöm. Szállásunkat elfoglaltuk, pakolás, kajálás, fürdés, és irány az esti záróbuli! >>
Képgaléria



A jól megérdemelt pihenés...
2012. január 30.




Káosz elmélet...
2012. január 31.





Újra itthon van a nagy csapat...
2012. február 2.



Egy kis szösszenet (5:16) az útról...



© 2010. BATTA - 3 RUNNERS, Százhalombatta - Minden jog fenntartva

Kapcsolat: info@sipisti.hu